Створення даного блога має на меті розповісти про шкільне життя, обмін творчими доробками, досвідом з педагогами, розв’язання проблемних завдань, поради для роботи з дітьми та батьками, позакласної роботи.

субота, 28 липня 2012 р.

Колосок 2012-13н.р.


Міжнародний природничий інтерактивний конкурс “КОЛОСОК” 
 2012-2013 н.р.
НАВКОЛО НАС – ЧУДЕСА!

23 листопада 2012 року
  “КОЛОСОК-осінній” у вашій  школі


Шановні учасники Міжнародного природничого інтерактивного конкурсу “КОЛОСОК”, координатори конкурсу, учителі природничих предметів, батьки!
 У конкурсі “КОЛОСОК-весняний-2011” (пропедевтика географії, астрономії, екології) взяли участь понад 209 тисяч школярів 1-10 класів.
Підсумки конкурсу та рейтинг шкіл-лідерів природознавства за підсумками двох етапів конкурсу у 2011-2012 н. р. висвітлені в листі Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 28.05.12 за № 1/9-411 “Про підсумки Міжнародного природничого інтерактивного учнівського конкурсу „КОЛОСОК” у 2011-2012 н. р. та організацію конкурсу „КОЛОСОК” у 2012-2013 н. р.”

Мета конкурсу “КОЛОСОК-осінній” – пропедевтика фізики, хімії, біології. Спеціальна тема осіннього конкурсу у 2012 році – “Навколо нас – чудеса!”.

Формат завдань
  1-2 класи – три блоки по 5 завдань


  3-4 класи – три блоки по 10 завдань
  5-6 класи – три блоки по 10 завдань
  7-8 класи – три блоки по 10 завдань
  9-10 класи – три блоки по 10 завдань
Кожне завдання оцінюється у 12 балів. Може бути одна або дві правильні відповіді.
  МАКСИМАЛЬНА СУМА БАЛІВ – 180

Кожне завдання оцінюються у 6 балів. Може бути одна, дві або три правильні відповіді.
  МАКСИМАЛЬНА СУМА БАЛІВ – 180

Структура завдань: 1-ий блок – “ЧУДЕСА ТЕХНІКИ”; 2-ий блок – “ЧУДЕСА ЖИВОЇ ПРИРОДИ”; 3-ій блок – “ЧУДЕСНІ РЕЧОВИНИ” .

Нагородження координаційних центрів
  1. 1.        Диск, на якому записано 54 випуски журналу КОЛОСОК за 2006-2012 рр. надсилається у всі координаційні центри. Просимо координаторів дати можливість учасникам скопіювати інформацію.
  2. 2.        Безкоштовна передплата журналу “КОЛОСОК”.  Якщо у координаційному центрі 50 і більше учасників 3-10 класів, разом із Заявкою на участь у конкурсі надсилайте заповнений на адресу школи бланк на передплату журналу “КОЛОСОК” на перше півріччя. Передплатний індекс українською мовою – 92405, російською – 89460.
  3. 3.        Безкоштовна передплата газети “КОЛОСОЧОК”. Якщо у координаційному центрі 20 і більше учасників 1-2 класів, разом із Заявкою на участь у конкурсі надсилайте заповнений на адресу школи бланк на передплату газети “КОЛОСОЧОК” на перше півріччя. Передплатний індекс – 89454. Матеріали газети допоможуть учителю адаптуватися до нових державних стандартів для початкової школи. Оплачені абонементи координатор отримає разом із призами та сертифікатами для учасників.

Нагородження учасників. За підсумками конкурсу учасники нагороджуються сертифікатами відповідно до кількості набраних балів (“Золотий КОЛОСОК”, “Срібний – “Чудеса техніки”, “Срібний –“Чудеса живої природи”, “Срібний – “Чудесні речовини”. Кожен учасник отримає природничий перекидний календар на 2012-2013 р. р., а також спеціальний приз-прилад КОЛОСКУ- 10 років!.

Результати конкурсу будуть оприлюднені на нашому сайті 15 січня. Розсилка призів та сертифікатів відбудеться у лютому 2013 року.


Заявки надсилайте до 15 жовтня (школи) та до 20 жовтня (райони)
 Адреса оргкомітету: м. Львів, а/с 9838, 79038.
Благодійний внесок з одного учасника – 12 грн.
Телефони для довідок: (032) 236-7-123, факс.: (032) 236-75-126,  050-1-86-96-85 (Дарія Біда).
ЗАПИТАННЯ ДЛЯ ПІДГОТОВКИ ДО КОНКУРСУ “КОЛОСОК-осінній-2012” 
“ НАВКОЛО НАС – ЧУДЕСА!”
1-2 класи
  • Розпитай у батьків, що таке рукотворні (штучні) тіла? Навіщо їх створює людина? З чого вона їх створює?
  • З’ясуй, які технічні прилади, що полегшують людині життя, є у тебе вдома. Розпитай у батьків, як люди обходились без них раніше.
  • Знайди загадки про технічні пристрої.
  • Дізнайся більше про кита, кажана.
  • Пригадай, як називається плід дуба.
  • Розпитай у мами, з яких речовин і як виготовляють тісто.
Прочитай газети “КОЛОСОЧОК”: “Найулюбленіше дерево в Україні” (№ 9/12); “Найбільші наземні тварини” (№ 10/12); “Найдрібніша пташка” (№ 14/12); “Вітаміни для очей” (№ 15/12); “Досліджуємо воду” (№ 16/12); “Несправжні родичі” (№ 25/12); “Хімічні досліди на кухні” (№21/12); “Бджілка”(№17/12).
  • Розв’яжи кросворд “Годівниця” у газеті “Колосочок” “Потурбуйтесь про пернатих друзів” (№ 1/12).
3-4 класи
  • Що таке рукотворні (штучні) тіла? Навіщо їх створює людина?
  • З чого людина створює рукотворні тіла? Які ти знаєш штучні та природні матеріали?
  • З’ясуй, які технічні прилади, що полегшують людині життя, є у тебе вдома. Розпитай у батьків, як люди обходились без них раніше.
  • Знайди загадки про технічні пристрої.
  • Які речовини навколо тебе розчиняються у воді, а які – ні?
  • Знайди інформацію про гази, якими наповнюють повітряні кулі.
Прочитай з батьками у журналі “КОЛОСОК” № 6/12 статтю Дарії Біди “Що таке техніка?”. Розпитай у дорослих, що таке техніка.
Прочитай газети “КОЛОСОЧОК”: “Найулюбленіше дерево в Україні” (№ 9/12); “Найбільші наземні тварини” (№ 10/12); “Найдрібніша пташка” (№ 14/12).
Прочитай у журналах “КОЛОСОК” статті: Ірини Пісулінської “Шлюбні подарунки” (№ 9/12); Олесі Капачинської “Слух у птахів” (№ 10/12), “Крихітний лучний народ” (№ 1/12); Віктора Мясникова “Метали, відомі здавна” (№ 4/09), “Бо якщо ми горіть не будем...” (№ 3/10), “Метали-рекордсмени”(№ 3/12), “Неметали” (№ 4/12), “Оксиди” (№ 5/12), “Їхня Величність – солі” (№ 8/12); Наталі Толочко “Крилаті фармацевти” (№ 2/10); Андрія Бригаса “Скільки кислоти у вашому житті?” (№ 3/12).
5-6 класи
  • Які джерела світла використовували люди у давнину?
  • У яких технічних винаходах використовують властивості повітря?
  • Дізнайся, коли винайдено фотоапарат, кінокамеру, телебачення, помпу, друкарську машину.
  • Які технічні прилади використовуються для передачі інформації на великі відстані?
  • Дізнайся, як виглядають коала, єхидна, кенгуру, страус Ему, качкодзьоб; які рослини є чемпіонами зі швидкості росту.
Прочитай газету “КОЛОСОЧОК” “Найулюбленіше дерево в Україні” (№ 9/12).
Прочитай у журналах “КОЛОСОК” статті: Андрія Шарого “Зробимо світ яскравішим!” (№ 5/10), “Як працює GPS-навігатор?” (№ 1/11); Дарії Біди “Що таке техніка?” (№ 6/12), “Апельсиновий рай”(№ 3/11); Валерія Старощука “Чудо голографії” (№ 7/12); Надії Щипель “Ненажерливі рослини або Смерть мухам!” (№ 1/08); Сергія Стельмаха “Найближча родичка крота” (№ 3/12); Андрія Бокотея “Одуд – метелик наших узлісь” (№ 4/12); Валерія Соболя “Це не бджола, а справжнє медоносне чудо!” (№ 5/12); Віри Сенчини “Глечики-хижаки” (№ 5/12); Анни Гірної “Хижаки на книжкових полицях”(№ 5/12); Валерія Малощука і Олесі Капачинської “Примітивні органи слуху” (№ 7/12); Світлани Постолатій “Сонячна квітка” (№ 4/11); Віктора Мясникова “Метали-рекордсмени” (№ 3/12), “Неметали”(№ 4/12), “Оксиди” (№ 5/12), “Основи” (№ 7/12), “Їхня Величність – солі” (№ 8/12), “Незвичайні неорганічні речовини та суміші” (№ 9/12), “Ці дивовижні органічні речовини” (№ 10/12).

УСІ СТАТТІ  ТИ ЗНАЙДЕШ НА НАШОМУ САЙТІ www.kolosok.lviv.ua.
  • “КОЛОСОЧОК”, Всеукраїнська природнича газета для розумників і розумниць, 32 випуски на рік.
ПЕРЕДПЛАТНИЙ ІНДЕКС 89454.
  • “КОЛОСОК”, Всеукраїнський природничий науково-популярний журнал для дітей, 12 випусків на рік.
ПЕРЕДПЛАТНИЙ ІНДЕКС 92405 (укр. мовою), 89460 (рос. мовою)

ЗАПИТАННЯ ДЛЯ ПІДГОТОВКИ ДО КОНКУРСУ “КОЛОСОК-осінній-2012” 
“ЧУДЕСА НАВКОЛО НАС”

7-8 класи
  • Які технічні винаходи належать стародавньому винахіднику Герону Олександрійському?
  • Які матеріали використовують для виготовлення автомобіля?
  • Які технології освоювала стародавня людина, щоб винайти нові матеріали? А сучасна?
  • Які письменники-фантасти популяризують наукові та технічні відкриття?
  • Дізнайся, коли винайдено дирижабль, літак, вертоліт, планер, супутник.
  • Дізнайся більше про рибу гамбузію, про тварин – чемпіонів зі швидкості руху. Які рекорди є у таких тварин як ківі, страус Ему, страус нанду, пінгвінів, дрохва?
  • Тварини і рослини часом мають дивовижні назви. Відшукай такі дивні назви тварин і поділися знахідками з друзями. Дізнайся, хто такі пальмовий злодій, морська свиня, морський чорт, водяний ослик, риба-хірург, риба-ангел, риба-солдат, золота рибка.
Прочитай у журналах “КОЛОСОК” статті: Дарії Біди “Камера-обскура” (№ 2/07), “Що таке техніка?”(№ 6/12); Андрія Шарого “Як працює GPS-навігатор?” (№ 1/11); Валерія Старощука “Чудо голографії”(№ 7/12); Ірини Пісулінської “Заслужені артисти” (№ 4/10), “На війні, як на війні” (№ 5/10); Олени Крижановської “Кульбаба, або Диво-рослина” (№ 7/12); Ярини Колісник “Спіраль життя” (№ 4/12); Ірини Кук “Лабіринти” (№ 9/12); Віктора Мясникова “Оксиди” (№ 5/12), “Кислоти” (№ 6/12), “Основи”(№ 7/12), “Їхня Величність – солі” (№ 8/12), “Незвичайні неорганічні речовини та суміші” (№ 9/12), “Ці дивовижні органічні речовини” (№ 10/12).
  • Якщо ти читав роман Жуля Верна “Таємничий острів” (або дивився фільм), згадай яку речовину і з чого синтезував головний герой, щоб проникнути у підземелля острова.

9-10 класи
  • Які технічні винаходи належать стародавньому винахіднику Герону Олександрійському?
  • Які технічні пристрої – прообрази підводного човна – були відомі у стародавньому світі?
  • Дізнайся, коли винайдено фотоапарат, мікроскоп, телескоп, автомобіль, авторучку.
  • Які комахи найбільші у світі? Пригадай, як виглядають та чим особливі дрохва, ківі, дронт, моа, велика і мала панди, рись, собака динго.
  • Тварини і рослини часом мають дивовижні назви. Відшукай такі дивні назви тварин і поділися знахідками з друзями. Дізнайся, чи є такі риби: ластівка, папуга, зебра, золота рибка, горобець.
  • Пригадай, хто є в ланцюгах живлення продуцентами, консументами, редуцентами.
Прочитай у журналах “КОЛОСОК” статтіСергія Малинича “Незвичайний мікроскоп” (№ 5/06); Андрія Шарого “Як працює звичайний фотоапарат?” (№ 3/07), “Цифрова камера” (№ 6/09), “Як працює GPS-навігатор?” (№ 1/11); Валерія Старощука “Великий  адронний колайдер” (№ 3/12) і “Про явище надпровідності” (№ 8/12); Дарії Біди “Що таке техніка?” (№ 6/12); Валерія Малощука і Олесі Капачинської “Слух у ссавців” (№ 11/12); Ірини Пісулінської “Любов з першого погляду” (№ 6/12), “Яке ж весілля без пісень?” (№ 7/12), “Нумо, до танцю!” (№ 8/12), “Шлюбні подарунки” (№ 9/12); Ірини Микитенко “Засіб проти монахів” (№ 6/07); Валерія Соболя “Блакитна кров у царстві фауни” (№ 5/09); Ірини Кук “Зіркові молекули” (№ 10/11); Андрія Бригаса “Скільки кислоти у вашому житті?” (№ 3/12); Віктора Мясникова “Бо якщо ми горіть не будем...” (№ 3/10), “Оксиди” (№ 5/12), “Кислоти” (№ 6/12), “Основи” (№ 7/12), “Їхня Величність – солі” (№ 8/12); “Незвичайні неорганічні речовини та суміші”(№ 9/12), “Ці дивовижні органічні речовини” (№ 10/12).

УСІ  СТАТТІ ТИ ЗНАЙДЕШ НА НАШОМУ САЙТІ
У РУБРИЦІ “МАТЕРІАЛИ ДЛЯ ПІДГОТОВКИ ДО КОНКУРСУ”

  • “КОЛОСОЧОК”, Всеукраїнська природнича газета для розумників і розумниць, 32 випуски на рік.
ПЕРЕДПЛАТНИЙ ІНДЕКС 89454.
  • “КОЛОСОК”, Всеукраїнський природничий науково-популярний журнал для дітей, 12 випусків на рік.
ПЕРЕДПЛАТНИЙ ІНДЕКС 92405 (укр. мовою), 89460 (рос. мовою)


З “КОЛОСОЧКОМ” І “КОЛОСКОМ” НАВЧАННЯ ЦІКАВЕ, А ЖИТТЯ – РІЗНОБАРВНЕ!
1-2 класи

3-4 класи

5-6 класи

7-8 класи

9-10 класи


пʼятниця, 27 липня 2012 р.

 Перший урок 2012-2013н.р.
ЦІКАВИМИ СТЕЖИНАМИ ПО «КРАЇНІ МІЦНОГО ЗДОРОВ’Я»
(Урок-подорож для учнів 3-4 класів)
Мета та завдання: розвивати уявлення про здоровий спосіб життя, його складові; виховувати інтерес до фізичної культури, до сучасної науки про здоров’я.
Обладнання: назви стежин у вигляді промінців, конверти із завданнями, стікери, олівці, репродукції картин.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
1. Привітання вчителя.
Поглянь, дитино, все довкола
Так щиро посміхається тобі:
І сонце, й небо, ліс і поле –
Ти теж у відповідь їм посміхнись.
Ти привітайся з днем чудовим,
Пташками, травами, струмочком голубим,
І знай: усе це є природа,
Її люби, примножуй, бережи!
2. Інтерактивна вправа «Привітайся з сусідом; із сонечком; із вітром…».
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1. «Мікрофон».
- Що на світі найдорожче?
(Відповіді дітей вчитель фіксує на дошці).

Немає нічого дорожчого на світі,
Ніж дивне щастя жити на Землі
В здоров’ї кожній квіточці радіти,
І посміхатися навіть уві сні.

Безцінний скарб, що ми здоров’ям звемо,
Із юних літ нам треба берегти,
Адже нічого більше нам не треба,
Щоб тільки всі здорові були ми.
Найдорожчий, безцінний скарб, що має людина – це здоров’я. Без нього немає повноцінного, радісного, щасливого життя.
В третьому тисячолітті, під час наукового та технічного прогресу без знань не обійтися жодному із нас. Та й кожен повинен досягти своїх вершин у житті. А це не завжди легко й просто, тому що все досягається великими зусиллями волі і фізичними навантаженнями. Отже, треба мати велику силу й міцну волю, а це мають лише ті, хто здоровий фізично і духовно. Недаремно кажуть люди, що в здоровому тілі – здоровий дух.
ІІІ. Повідомлення теми уроку.
Ось про це ми дізнаємось на уроці. Здійснимо подорож цікавими стежинами по «Країні Міцного Здоров’я».
ІV. Робота над темою уроку.
1. Гра «Хто швидше».
(Робота в парах).
А щоб веселіше було працювати на уроці, складемо девіз уроку.
(З окремих розрізаних аркушів учні складають девіз).
Якщо

хочеш,

щоб

життя

тобі

усміхнулось


спочатку

сам

усміхнись

життю.
2. Гра «Одягни слово».
Придумайте епітети до слова «життя».
- Яке? (Веселе. Чудове. Красиве. Важке. Щасливе).
- Якого кольору життя ? (Оберіть свій колір олівця).
- Запишіть на стрічках, яке у вас життя.
(Діти заповнюють стрічки-промінчики та закріплюють їх на дошці). 

Погляньте, які різні промінці! Життя – це перш за все здоров’я людини.
3. Гра «Переставлянки».
         (Робота в групах).
- Добре здоров’я допоможе прожити цікаве життя.
- Життя – це найцінніше, що має людина.
- Здоров’я дитини – багатство родини.
- Здоров’я народу – багатство країни.
- Здоров’я дітей – здоров’я нації.
Діти по групах складають,зачитують прислів’я, пояснюють їх значення.
          Висновок: коли кожна людина буде здорова, то і все суспільство буде здоровим. Житимемо ми набагато краще, бо люди творчо працюватимуть; діти значно краще вчитимуться, успішно пізнаватимуть світ.
- Погляньте на наше сонечко, яке на дошці. У нього можуть з’явитися і великі промінці. Якщо ми будемо працювати гарно, то вони вкажуть нам шлях до «Країни Міцного Здоров’я».
З’являється промінчик з назвою «Режим дня».
4. Робота по стежинах «Країни Міцного Здоров’я».
Стежина «Режим дня».
         Режим дня – це правильне чергування праці і відпочинку.
1) Завдання: якщо я чітко дотримуюся режиму дня, то:
 все виконую вчасно;
 завжди запізнююся;
 встигаю багато чого зробити;
 почуваюся бадьорим і веселим;
 ходжу похмурий і втомлений.
2) Гра «Режим дня».
Діти отримують малюнки із серії «Режим дня» і розташовують їх у відповідності до свого «Режиму дня».
Висновок: для того, щоб бути здоровим, слід дотримуватись режиму дня.
Стежина «Особиста гігієна».
Хто здоровим хоче буть,
Умиватись не забудь
Ти ранесенько вставай,
Ручки милом умивай
1) Завдання: установіть зв’язок між словами, підбери відповідні слова:
Мило
Зуби
Волосся
Нігті
Хустка
Дзеркало
Вода





(Щітка, гребінець, ножиці, ніс, лице).
Висновок: щоб бути здоровим, необхідно дотримуватися правил особистої гігієни: кожний ранок умивайся, чисть зуби, мий вуха та шию; завжди мий руки перед їжею; коротко зістригай нігті; тримай у порядку своє волосся; користуйся носовою хусткою.
Стежина «Ранкова зарядка і спорт».
Кожен день по розпорядку
Маємо робить зарядку.
Для здоров’я вона – плюс,
Намотай собі на вус
Зарядкою починають свій день спортсмени, туристи, солдати. Бо фізичні вправи зранку – це заряд бадьорості на весь день. Після неї ви почуваєте себе бадьоро. А зі щоденної бадьорості і складається здоров’я .
Віршована фізкультпауза.
Учні по порядку  виходять і говорять слова, клас виконує вправи за ними.
«Комарики».
Руки вверх піднять пора,
Щоб зловити комара.
Опускаємо руки вниз
В стійку вихідну вернись.
«Лісоруби».
Лісорубами всі стали
І сокири всі підняли
Зробимо руками мах
По колоді сильно «бах».
«Літак».
Руки ставте всі ось так,
І виходить в нас літак.
Мах крилом  туди – сюди
Треба швидше нам рости.
«Метелики».
Руки вже за головою,
Тож дивись перед собою,
Виправляємо хребет,
Лікті зводимо вперед.
Мов метелик, літаєм,
Крильця зводим, розправляєм.
- Хто з вас займається спортом?
- Для чого люди займаються спортом?
- А які види спорту ви знаєте?
- Якими хотіли  б ви займатися?
Спортом слід займатися для того, щоб тіло перебувало в русі. Рух необхідно для нормального життя людського організму. Коли працюють м’язи, майже всі органи і системи працюють швидше і краще для дитячого організму дуже необхідний рух. Завдяки руху ви розвиваєтеся фізично, стаєте сильнішими. Тому після навчання найкращим відпочинком для вас буде заняття спортом, рухливі ігри, плавання, катання на велосипеді, самокаті, роликових ковзанах, взимку – на санчатах, фізична праця на свіжому повітрі. Пам’ятайте й те, що рости здоровими і сильними вам допоможуть уроки фізкультури, заняття у спортивних секціях.
Стежина «Їжа – джерело росту і здоров’я».
«Хто до ста років хоче жити, той правильно їсти повинен вміти» – говорить народна мудрість.
1) Вправа «Мозкова атака».
- Для чого людині їсти?
- Скільки разів на день потрібно їсти?
- Чому важливо дотримуватись режиму в харчуванні?
- Що таке вітаміни?
- У яких продуктах вони містяться?
- Як потрібно їсти?
         2) Гра «Приготуй смачну страву».
Назвати якнайбільше страв, які можна приготувати з овочів.
         Висновок:
Хто дружити з вітамінами буде –
Всі незгоди позабуде.
Виросте міцним, здоровим,
Переможе всі хвороби
«Екологічна стежинка і загартування».
- Які фактори природи сприяють зміцненню здоров’я?
1. Голуба хустина, жовтий клубок:
По хустині качається, людям усміхається. (Сонце).
2. Чисте, напоєне запахом квітів.
Дихати без нього не можна … (Повітря).
3. Вона прозора, як сльоза,
І кольором, мов бірюза,
На все вона спроможна,
Без неї прожити не можна…
Тепер відгадайте, хто вона –
Ота звичайна рідина. (Вода).
Ще в давні часи вчені зрозуміли необхідність використання людиною природно-кліматичних факторів, які загартовують: сонце, повітря, воду. Досвід показує, що тільки за допомогою загартування можна вилікувати багато хвороб. Але починати загартовування потрібно поступово. Загартований організм не боїться хвороб і холоду.
         1) Завдання. Розгадайте та поясніть вислів:
1. Щоб                5. ття                   7. Зем
3. регти               10. збе                 9. треба
2. збе                            6. на                    8. лі,
4. жи                             12. природу        11. регти  
(Щоб зберегти життя на Землі, треба зберегти природу).
         2) Творча гра «В музеї природи».
         (Робота в групах. У кожної групи тексти і репродукція картини).
         - Опишіть стан природи на даній репродукції за допомогою віршів.
         Висновок: кожна зламана гілка, кожна зірвана квітка, кожний пійманий метелик – це рана, яка нанесена природі. Якщо таку рану наносиш ти, твій товариш, а потім ще хтось, то що буде з природою? Адже їй важко заліковувати навіть найменші рани. Отже, щоб довкілля радувало нас, давало здоров’я і силу, як ви думаєте, що кожен з вас повинен зробити?
Садити дерева, не нищити зелені насадження, очищати струмки і джерельця від бруду.
Стежина «Гарного спілкування».
                Люди починають свій день словами «Доброго ранку!», «Доброго дня». Сьогоднішній урок ми розпочинали привітаннями із всміхненими обличчями.
- Як видумаєте, чи приємно бачити усміхнене обличчя, чути ласкаві, звернені до тебе слова ввічливості? Чому? (Відповіді дітей).
Посмішка зігріває серце людей, покращує настрій. Це маленьке диво, яке ми повинні розділити з усіма. Пригадаймо якомога більше лагідних, добрих слів. Наповнимо цими словами нашу класну кімнату.
Діти називають такі слова.
А зараз ми відчинимо двері нашого класу та випустимо ці слова по всій школі, в інші класи. Нехай усім дітям буде добре, приємніше, веселіше.
1) Зустріч з «Чарівним деревом».
         Чарівне дерево просить порятунку.
На ньому слова-шкідники у вигляді гусені.
Лінь

злість

скупість

заздрість

наркоманія

куріння

егоїзм

жадібність

лінощі
- Що сталося з нашим деревом?
- Як його врятувати ?
- Очистіть дерево від шкідників.
Ви прогнали шкідливі звички, адже вони негативно впливають на здоров’я людини! Викликають захворювання, неспокій, знервованість та багато зла.  
2)Завдання. На дошці заздалегідь записані риси характеру.Оберіть ті риси характеру, які підходять вам:
самолюбство
Я
стриманість
доброзичливість
нетерпимість
різкість
доброта
скромність
щирість
чуйність
уважність

Висновок: що можете побажати своїм товаришам?
Сім гріхів не наживай,
А любов у серці май.
Весело дивися в світ
І живи багато літ!

В очі кожному дивись,
А вітаючись, всміхнись.
Щиро з другом привітайся,
І не злись, не зазнавайся.

І над іншими не смійся,
Бути ввічливим не бійся.
Слів брутальних не вживай.
Всім здоров’я побажай.
Стежина «Активного відпочинку».
1) Складання асоціативного куща.
         - Як ми з вами проводимо свій відпочинок ?
V. Підсумок уроку
1. Гра «Корисно-шкідливо».
         Учні показують зеленим кольором «корисно», а червоним – «шкідливо».
1. Перебування на свіжому повітрі.
2. Звичка все брати в рот і куштувати на смак.
3. Тривале сидіння біля телевізора .
4. Миття рук перед уживанням їжі .
5. Дворазове чищення зубів .
6. Паління цигарок .
7. Правильне  регулярне харчування .
8. Загартування.
- Що нового дізналися ?
 - Коли треба починати берегти здоров’я ?
- Яка стежка найбільше сподобалася ?
А ще пам’ятайте, що:
Життя чарівне, мов казка.
І дається людині раз.
Не марнуйте його, будь ласка.
А любіть й бережіть весь час.
Я сподіваюсь, що кожен із вас буде зростати здоровим!
Бережіть себе і свій організм, радійте життю. Набувайте хороші звички, привчайте себе до активного і здорового способу життя, будьте розумними і мудрими, обирайте самі правильні стежини, крокуйте ними до «Країни Міцного Здоров’я» і пам’ятайте, що ваше здоров’я – у ваших руках.
Література:
1. Будна Н.О. Уроки позакласного читання та розвитку зв’язного мовлення. 3 клас. [Текст] / Н.О. Будна, З.Л. Головко. – Тернопіль : Навчальна книга  «Богдан», 2005. – 208 с.
2. Джерело педагогічної майстерності. Підготовка та аналіз сучасного уроку: науково – методичний журнал. – Випуск №2 (40). [Текст] /  – Харків : ХОНМІБО, 2008.
3. Настільна книга вчителя початкової школи [Текст] / Авт.-уклад. : М.О.Новожилова, Л.М. Яськова .– Харків : Вид-во «Ранок», 2009.
О.В. Борка,
вчитель початкових класів




Леся Українка Біографія для дітей у початковій школі (1-3 клас) Дитинство. Перші кроки. 1871 рік для української літератури дуже знаменитий. Цього року народилася Леся Українка, що згодом за словами Івана Франка, стала чи не наймужнішим поетом на всю Україну. Народилася Леся Українка 25 лютого в Новгород – волинському, в славній родині косачів (Лариса Петрівна Косач - Квітка). Батько Лесі – Петро Антонович Косач був людина освічена й для свого часу передова, а натурою лагідна та добра. З боку матері рід (Драгоманових)сягає в бурхливі часи козацьких війн з турецько-татарськими загарбниками. Лесина мати палко кохалася в мистецтві, невтомно збирала його зразки: різні орнаменти, тканини, вишиванки, а також пісні, казки тощо. Вона була свого часу видатна письменниця і друкувалася під прізвищем Олени Пчілки. Зі всіх шістьох дітей, що були в Косачів (два сини і четверо дочок), Леся найбільше вдалася в батька: і вродою, і характером, і звичками. Обидва вони були однаково лагідні та безмежно добрі, стримані, терплячі, однаково наділені виключною силою волі. Вони обоє були поблажливі в ставленні до інших, але не до себе, важко уявити, щоб вони зробили щось таке, що вважали за нечесне. Їм були огидні жадоба, зажерливість, користолюбство тощо. Була в них ще одна спільна риса: вони надзвичайно цінували людську гідність. Грамоти Леся навчилася дуже рано. Коли їй було чотири роки, вона вже дуже добре володіла читанням. А через рік Леся самостійно писала коротенькі листи до своєї бабусі в Гадяч та за кордон до дядька Михайла Драгоманова. Подорожі до мавки. Дуже рано почала Леся знайомитися з народною творчістю: піснями та художніми виробами. Мати возила дітей до різних сіл та містечок. Там вона зачаровано слухала веснянки, які селяни співали бодай чи не всім селом. Діти, а особливо Леся, сприймали це все з великим захопленням. Багато пісень увійшло у побут Косачів і стали там улюбленими піснями; це такі як “Подоляночка”, “Зайчик”, “Женчичок - бренчичок” та інші. Навесні 1882 року родина Косачів перебралася на постійне проживання до села Колодяжного, що недалеко повітового містечка Ковеля. Тут поліська народна стихія заполонила Лесю і на якийсь час повністю її поглинула. В цьому селі Леся за допомогою свого брата Михайла виконала дуже цінну роботу: записала від різних людей дуже багато пісень. Перед текстами кожної пісні наклеєна була стрічка нотного паперу з нотами мелодії тієї пісні. В дитячому віці була не одна цікава подорож Лесі до тих джерел, які збагатили її чудовим матеріалом, що перетворився під її чудодійним пером на високомистецькі твори. Глибоке знайомство з поліської народною творчістю дало можливість Лесі Українці написати чудовий її твір – “Лісову пісню”. Все, що там змальовано, їй давно уже знайомо з Полісся все те вона знала і чула ще в Колодяжному. Початок “тридцятилітньої війни”. Хвороба. До десяти років Леся росла і розвивалася, як і всі діти. Була радісна, весела, любила співати й дуже добре танцювала із братом “козака”. Коли їй виповнилося 5 років, батьки купили їй фортепіано. Вона не тільки успішно вчилась грати, а й сама бралася складати музичні твори. Любила Леся й серйозну роботу – господарчу. Вона завжди мала свій квітник і город, сама його обробляла й доглядала. Зовсім маленької – в 6 років – навчилася шити і вишивати, а згодом навіть взялася мережити батькові сорочку. Та скоро сталося велике горе, що потім невідступно, рік у рік, день і день аж тридцять два року, до останнього подиху, переслідувало й тихенько її мучило. Ось як розповідає її сестра Ольга: “… 6 січня 1881 року в Луцьку Леся пішла на річку Стер подивитися як святять воду і в неї дуже померзли ноги. Скоро потому, і від того, як тоді і думали, вона заслабла. У неї так почала боліти нога права, що вона незважаючи на те, що й тоді була дуже терпляча, але плакала від болю. Її лікували різними способами: ваннами і масажами, і нога через деякий час перестала боліти і не боліла кілька років. Але від тої пори – це початок Лесиної, як вона сама жартуючи називала “тридцятирічної війни” з туберкульозом. В той час, коли не боліла нога, почався туберкульоз у китиці лівої руки, вилікуваний операцією восени 1883 року. Хвора рука позбавила Лесю можливості стати піаністкою. Після руки знову почала боліти нога, туберкульоз прокинувся у легенях, а після залікованих на Карпатах та в Італії легенів на туберкульоз заслабли нирки. Хоча, як хоробро і витривало вела війну Леся, однак туберкульоз, зірвавши їй здоров‘я, звів її у передчасну могилу…” Що інтенсивніше наступала хвороба, то непоборнішим ставав дух, незламнішою воля і жадоба до життя. Не раз про це заявляла і сама поетеса. Так у чудовому творі “Contra spem spero”(“Без надії сподіваюсь”) вона пише: Гиньте, думи, ви, хмари осінні! Тоне тепер весна молода! Чи то так ужалю, голосінні Проминуть молодії літа? Ні, я хочу крізь сльози сміятись, Серед лиха співати пісні, Без надії таки сподіватись, Жити хочу! Геть думи сумні! Ці слова Леся Українка написала в свої дев‘ятнадцять років, коли свідоме життя її тільки починалось. Знаючи, що воно буде для неї тяжке, і, можливо, коротке, вона твердо поклала – іти тільки вперед, тільки з оптимістичною вірою в майбутнє і бадьорою вогнистою піснею. Всебічно обдарована, з тонким відчуттям музики й образотворчого мистецтва, з нахилом до засвоєння мов, Леся Українка виявила свій хист у різноманітних жанрах художньої літератури. Вона писала короткі прозові твори. Здебільшого це казки, оповідання, розповіді з сільського життя серед них оповідання “Приязнь”, “Над морем”, “Помилка”, “Розмова”. Леся Українка була талановитою перекладачкою, вона знала багато мов: російську, італійську, німецьку та ін. Вірші Гейне, Байрона, Ади Негрі, уривки з творів Данте й Шекспіра, давні єгипетські пісні у її відтворенні. Живучи думами про майбутнє молодого покоління, Леся хотіла вкласти його до активного діяльного життя і свою частину праці найдоступніше було це робити словом, яке не тільки зброя в боротьбі, а й засіб виховання борців. Багато таких виховних можливостей мали її поезії про мужність і нескореність. У 1884-1891рр. Леся Українка написала поезії для дітей, які об‘єднала в цикл “В дитячому крузі”. Тут вміщено твори для дошкільнят і молодших школярів. Починаються творами, що добре сприймаються навіть маленькими. Лесі в той час було 16 років. Але її прагнення пояснювалося тим, що вона сама була дитиною і жила ще враженнями дитинства. В ній жив великий педагогічний талант, вроджений хист виховательки. У вірші “На зеленому горбочку” відчувався відгомін народного забавляння, утішок, які так любили малі діти. На початку вірша хатинка “притулилася”, що як не характеристика стану дрімоти, а ось в кінці вона вже зовсім інша – розвеселена, сонячна. Від вірша віє ароматом дитинства, він близький до народних пісеньок, до того ж написаний віршованою формою, що так люблять малята, легко заучуються напам‘ять. Л. Українка написала такі вірші: “Літо краснеє минуло”, “Діти нудяться в хатині”, “Тішся дитино, поки маленька”, “Колискова” та багато іншого. “Лісова пісня” – шедевр Лесі Українки. Це твір про силу, життєвість, гармонійну красу і творче безсмертя народу. Рядки “Лісової пісні”, підводять до думки, що мистецтво може бути великим, лише тоді, коли вона відтворює народні діяння, прагнення до вільного і гарного життя. Леся Українка писала все своє життя. Останні сили покидали вже її коли вона писала казку “Про велета”. З ясним розумом, що вражав сучасників гостротою і далекосяжністю суджень, помирала Леся Українка. Сталося це 1 серпня 1913 року місті Сурамі в Грузії в оточенні рідних і друзів. Похорони відбулися через кілька днів у Києві. Вона прожила недовгий вік, але це було прекрасне життя людини, що весь свій хист, кожну хвилину свідомого існува


Учні Львівської санаторної школи №1 підготували свято весни
Частина І

Частина ІІ